Sabtu, 20 Juni 2020

Keutamaan membaca Al-Fatihah dalam solat

views comment 0 comment

Tuanbagues - Keutamaan membaca Al-Fatihah dalam solat

Abu hurairah r. a berkata:
Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda.. 
Allah berfirman, 
Aku membahagi solat antara Aku dan hambaKu, mendapatkan sesuatu yang dia pinta. 
Apabila seorang hamba berkata "Segala puji bagi Allah Tuhan seluruh alam.. 

Maha Allah berkata:"HambaKu memuji Aku"
Apabila hamba tersebut mengucapkan " Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. 
Allah berkata: " HambaKu   memuji Aku.. 

Apabila hamba itu mengucapkan :" Pemilik hari Pembalasan ".
Allah berkata hambaKu memuji Ku.. 

Seterusnya Dia berfirman :" HambKu menyerahkan urusannya kepadaKu. 

Apabila hamba tersebut mengucapkan :" Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.. 

Allah berkata :"Ini adalah antara Aku dan hambaKu, 
Dan hambaKu mendapat sesuatu yang diminta.. 

Apabila hamba tersebut mengucapkan :" Tunjukkan kami jalan yang lurus ( iaitu jalan orang orang yang telah Engkau berikan nikmat kepadanya,
Bukan jalan mereka yang dimurkai dan bukan pula jalan orang yang sesat. 

Allah berkata:" Ini untuk hambaKu, dan hambaKu mendapat apa yang dia pinta. 

( hadis riwayat muslim) 
Al-Fatihah 1- 1-7.

Ziadatul khair

comment 0 comment

Sebuah Catatan Kecil

.

© 2017 www.ruangpuisi.my.id

Jika memiliki pertanyaan silakan kirim email ke saya
Email: developers.achmad@gmail.com
Hotline: +628 1518 44488; Jln.Griya Wartawan Pancawarga 41: 13410.